Volgers

vrijdag 17 mei 2013

Deel 3 Kleding en vleugels


Mijn tweede Tilda is inmiddels ook klaar, en het is een gezellig stel geworden.
Vandaag krijgen jullie de laatste patroontjes voor deze pop.



Jurkje

Voor het jurkje kun je lekker met kleuren en steekjes variƫren.

Variant 1:
In de 2 kleuren rose, 2 kleuren mintgroen/turkoois en wit.

 Haak voor het lijfje een ketting van 40 lossen.
Tr. 1: 1l. 40 v. keer, herhaal deze tr. nog 2x.
Nieuwe kleur:
Tr. 4: 3 l. 1 st. in de eerste v., 2 st. in elke v. en deze tr. sluiten met een hv. In de derde beginlosse.
Je haakt nu verder in het rond met verschillende kleuren en steekjes.
Ik heb voor dit jurkje in de volgende toeren gehaakt:
 Tr.1: vasten
Tr. 2 : *1l. 1v. overslaan, 1v. ( *=Herhalen tot je rond bent.)
Tr. 3: *1v. in de losse van de vorige toer.,1l. 1v. overslaan
Toer 2 en 3 kun je enkele keren herhalen.
Tr.4: Vasten in de achterste lus.
Tr. 5: Stokjes
Herhaal de verschillende toeren, en wissel per tr. van kleur. Ook kun je de vasten en stokjes om en om dieper insteken in de vorige toer.
Na 12,5 a 13 cm. Het aantal steken nog een keer verdubbelen door 2 st. in 1 steek te haken.
Haak nu nog 7 cm. In streeppatroon.
Aan de onderkant van de jurk is een rand in waaierpatroon gehaakt.
Begin deze tr. met 1 v. *sla 2 steken over en haak in de derde steek 7 stokjes, sla weer 2 steken over, 1 vaste*. Herhalen van *tot* .
Werk alle draden netjes aan de achterkant weg.
*Trek het jurkje over het hoofd aan, en naai het splitje middenachter dicht. Zet het jurkje vast aan het lijf ongeveer 2 toeren onder de kettingsteekjes.

Variant 2:
In 2 kleuren groen (Catania), oranje wit en rood

Haak een ketting van 40 lossen.
Tr. 1: 1l., 40v. keer, herhaal deze tr. nog 2x.
Tr. 4: 3l., 2st. in 1 v. 1l., *1st.2st. in 1v. 1l.( vanaf* herhalen) en deze tr. sluiten met een hv. In de derde beginlosse van deze tr.
Vanaf hier haak je in het rond, alle toeren sluit je met een halve vaste.
Tr. 5:  In wit*!v. in de losse van de vorige tr. 3 losse.(vanaf * herhalen)
 Tr. 6: kleur *4 st. in elke lossenboog, 1 l.(vanaf * herhalen)
Tr. 7:in wit, *1v. in de l. 2l. , 2st. overslaan 1v. 2 l. 2st. overslaan.
Tr. 8: in kleur *3 st. in de lossenboog, 1losse.(vanaf * herhalen)
Tr. 9: in wit als tr. 5
Toer 8 en 9 herhalen tot het jurkje 20,5/21  cm. Meet en eindigen met een gekleurde toer.
Nu haak je met wit een rand picootjes (3lossen,1hv. In de eerste losse).
Begin met 1 vaste in de losseboog, *1 picot, 1v.in het middeldte st., 1 picot, 1 vaste in de losseboog ( vanaf * herhalen). Draadjes afhechten.
*Naai het jurkje aan het lijf vast
Bloem 3x
De bloem wordt zowel op het jurkje als op de slippertjes genaaid.

Grote bloem:
Tr. 1: Haak 6 vasten in een magische ring.
Tr. 2: *3l. 1hv. In de eerste l.1v. ( 6x herhalen)
Draad afhechten naar achter  en niet afknippen.

Kleine bloem:
Tr. 1: Haak *3l. 1hv. In de eerste l., 1v. (6x) in de magische ring.
Ring sluiten en de draden afhechten naar achter. Zet de kleine bloem vast op de             grote en laat de blaadjes verspringen.
Haal de draad van de bovenste bloem twee keer door het geheel om een hartje te vormen.

Slippertjes 2x

Haak 3 lossen.
Tr. 1: 2v. in de 1e en 2e losse keer,
Tr. 3: 3v. keer,
Tr. 4: 2v. in de eerste v. 2v. keer,
Tr. 5: 4v. keer,
Tr. 6: 2v. in de eerste v. 3v. keer,
Tr. 7: 5v. keer,
Tr. 8: 1v. overslaan, 4v. keer,
Tr. 9: 1v. overslaan, 3v. keer,
Tr. 10: 1v. overslaan 2v. keer,
Haak nu 1 tr. vasten rondom het zooltje en hecht met een lange draad af en werk deze draad naar ongeveer “teenhoogte”.
Steek nu de draad door de voet bij de teen en zet vast aan de zijkant van de zool. Ga vanaf hier weer terug over de voet naar de teen, en herhaal dit aan de andere kant. Zet de bloem vast op de voet. Zet de achterkant van de slippertjes vast met twee kleine steekjes aan de hiel.

Vleugels
Gebruik nu je kleur wit met het glitterdraadje(Sunset  Irise van Phildar ).
Haak 9 lossen en sluit tot een ring met 1 hv.
Linker vleugel:
Tr. 1: 3l. 7st in de ring =8 steken. Keer,
Tr. 2: 3l. 1st. 2st. in 1 st. (3x) 3 st. =11 steken. Keer,
Tr. 3: 4l. 2dst.in 1 st. 2st. in 1 st. 2l. 1hv. In de volgende st. 2l. 2st., 2dst. In 1 st., 4st. draad afhechten, = 11 steken, keer,
Tr. 4: aanhaken bij de 4e losse van de vorige tr. 1l., 1v., 1st,. 2 dst. In 1 st, 2st.
Draad afhechten.
Rechter vleugel:
Aanhaken onderin de ring (na tr. 1 linker vleugel)
Tr. 1: 3l. 7st. in de ring, =8 seken, keer,
Tr. 2: 3l. 2st., 2st. in 1 st.(3x), 2st. =11 steken.
Tr. 3: 3l. 3st., 2dst. In 1 st., 2st, 2l., 1hv. In het volgende st., 2l., 2st. in 1 st., 2 dst. In 1 st., 1dst. =14 steken. Keer,
Tr. 4: 3l., 1st, 2dst. In 1 st., 1st., 1v., 1hv. Draad afhechten.
Tr. 5: Aanhaken bovenaan de linker vleugel. 3l. 2dst., 2st. in 1 st., 2st. 2l. 1v., werk nu met vasten naar het eerste st. van de onderste vleugel, 2v. in 1 st. (3x), 4v. , 8 v. langs de onderkant,  1 v. in de ring, 8 v. langs de onderkant, 1l.3v., 2v. in 1 st. (3x), werk met vasten naar de bovenste vleugel, 3l. , 2st., 1dst., 2dst. Samen haken 1l., 13v. langs de bovenrand, 1v. in de ring, 13 v. langs de bovenrand tot het begin van de tr.
Tr. 6a: In de voorste lussen rondom vasten haken, bij de punten kun je een extra vaste
 (2 in 1) haken om kromtrekken te voorkomen.
Tr. 6b: Keer het werk en haak nu in de achterste lussen rondom een tr. vasten.
Hecht de draden af en zet de vleugels op de rug vast net boven de jurk.
Enkele steken boven en onderaan de ring zijn hier al voldoende.


Succes!

Dit patroon is gemaakt door: Inge Olde Engberink
Het patroon is gratis en niet bedoeld voor commerciƫle doeleinden.
www.ingescreaties.blogspot.com

 Ik zou het leuk vinden om jullie Tilda's ook eens te zien, laat een link achter bij je reactie of stuur mij een mailtje als je geen blog hebt.

Groetjes Inge






27 opmerkingen:

  1. Wat geweldig als je deze twee zo ziet zitten, prachtig gemaakt.
    groetjes Janie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super Inge! Echt geweldig! Zooooo schattig :D! Ik kan alleen niet haken haha, breien wel, maar haken lukt me maar niet :p maar super gedaan, vind ze geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Inge. Dank je wel!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk ze daar eens gezellig samen zitten op het bankje!Heel erg mooi en ze zien er zo gezellig uit!Bedankt voor het delen van je patroon!!

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben al op zoek naar kleurtjes, ik ga haar zeker haken!
    Ze is super!

    Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk ze toch eens lekker zitten, schitterend Inge.
    Liefs van Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal top! Dit patroon ga ik mee op vakantie nemen over een paar weekjes en dan ga ik er eens lekker mee aan de slag. Heel erg bedankt!
    En mocht het een geslaagde poging worden, dan ga ik je zeker een foto sturen :)

    Groetjes Soesa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig, ben sowiso een groot Tilda fan. Heb er ooit eentje gehaakt, maar deze is NOG leuker :) Deze komt zeker op mn to-do lijst (die almaar langer wordt trouwens :) )

    Groetjes van marian, een nwe volgster :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superleuk patroon! Ik heb de armen iets aangepast (in toer 25 heb ik weer een knik gemaakt net als bij de benen) Ik ben inmiddels bij de vleugels aanbeland, maar begrijp die niet helemaal (toer 4) Zou je misschien nog een duidelijke foto erbij kunnen plaatsen van de vleugels?
    Dan komt er rap een foto jouw kant op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. http://sparkelz-creatief.blogspot.nl/2013/06/tilda.html

    :-) Bedankt voor het geweldige patroon en de aanwijzing voor de vleugels ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Inge, zag de link van je blog op het forum van de Hobbydoos. Wat een geweldig leuke Tilda's heb je gemaakt en wat super dat je het patroon met ons wilt delen. Ik heb zelf geen blog maar ga je zeker volgen.
    Groetjes,
    Jkoe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klaar, ik zette ze op mijn blog, met de linkjes naar je blog, waarvoor dank je wel voor het hele duidelijke patroon...
    Je kan ze hier zien: http://lekkerbekkenmaar.blogspot.be/2013/08/mijn-tilda-pop.html
    Fijne Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. via sofie hier beland en ik wil je zeggen wat enorm gaaf ♥ een liker erbij hoor

    liefs jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook ik ben via (So)Fie hier beland, wat een geweldige kunststukjes! (het patroon staat op mijn 'to-do-list'....zucht, wat wordt ie lang....)
    Ik ga me aanmelden als volger, dus heel graag tot een volgende keer.
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook mijn tweede Tilda pop, volgens jouw patroon is klaar! Ik zette er jouw linkjes bij ;-)
    http://lekkerbekkenmaar.blogspot.be/2014/03/gehaakte-tilda-pop-2.html

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je wel voor het delen van dit prachtige patroon. Mijn Tilda (volgens jouw patroon) is te zien op mijn blog: http://filantrojopie.blogspot.nl/2014/06/tilda-eindelijk-klaar.html
    Ik heb een link naar jouw blog erbij gezet.

    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Thank you so much for the crochet Tilda pattern, Inge. Love her! Only wish I could read the translation. What is: "v", "fasten" or "fasting", "stabbing". Sigh....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Inge

    dankjewel voor het patroon!
    Heb de Tilda boeken op de bieb gevonden en ga binnenkort hiermee aan de slag. Maar ik wilde ook een gehaakte versie voor ons 1e kleinkind (op komst) en al struinende over inet kwam ik je site tegen. Geweldig!!
    gr. A3

    BeantwoordenVerwijderen
  19. merci pour ce modĆØle, elle est magnifique je vais essayer d'en faire une.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. merci pour ce modĆØle, elle est magnifique je vais essayer d'en faire une.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bij de tweede variant jurk staat bij toer 4:
    3l.,2st in 1 v. 1l., *1st.2st. In 1v. 1l. ( vanaf *herhalen..... Etc)

    Moet ik dan 3 stokjes in 1 vaste haken of om en om?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik wist niet dat er ook Tilda boeken zijn! Ben benieuwd, een leuke wereld en bedankt voor de patronen.

    BeantwoordenVerwijderen